LOADING

Type to search

Societat

#OnSónLesDones: Cinc anys de denúncia per la paritat als mitjans de comunicació

Share

#OnSónLesDones

#OnSónLesDones, que enguany bufa les espelmes del 5è aniversari, és un projecte de denúncia i visibilització de la manca de paritat als mitjans de comunicació. Actualment hi participen 55 dones, gestionades a través d’una assemblea, que elaboren informes en matèria de gènere i fan ressò de la tasca a través de les xarxes socials. 

Segons afirma Elena Fonts, membre d’#OnSónLesDones, són una “pàgina que demostra com els mitjans catalans silencien, sistemàticament, l’opinió de les dones”. Aquesta frase, que és el primer que es llegeix en entrar al blog, és la carta de presentació i la bandera de la iniciativa.

Ja fa cinc anys que abracen aquests principis (des del maig del 2016). El projecte va sorgir a partir d’una taula rodona emesa a TV3 i presentada pel periodista Xavi Coral, on entre els set convidats hi havia una absència de presència femenina. Els usuaris de Twitter no van trigar a fer fum sota l’etiqueta #OnSónLesDones. En unes setmanes es van organitzar a través d’un grup de xat privat i van començar a proporcionar xifres exactes de cada mitjà de comunicació. “No és només dir ‘que poques som’. Vam donar números”, assegura Elena Fonts.

#OnSónLesDones va sorgir arran de la polèmica despertada per una taula rodona emesa per TV3 on tots els tertulians eren homes

Malgrat el temps transcorregut, l’objectiu encara gira entorn la visibilització femenina als mitjans de comunicació tradicionals. Tot i la bona acollida del projecte, la situació no ha millorat gaire. “És frustrant”, reconeix Laura Huerga, membre d’#OnSónLesDones, però també se senten “orgulloses de la feina, que és brutal”.

Pel que fa als propers reptes de la plataforma, tot i seguir focalitzades en el món de la comunicació, la idea d’expandir-se a altres àmbits està sobre la taula. “Però ara el més important és l’informe i denúncia en honor als cinc anys de feina”, destaca Laura Huerga. El més probable, com assenyalen les participants d’#OnSónLesDones, és que l’estudi mostri una tendència a la desigualtat.

El darrer informe de la plataforma, publicat el 8 de març de 2021, apunta que les signatures femenines als diaris en paper de titularitat privada, han estat del 31%. En una situació semblant es troben els mitjans digitals, amb una representació del 27%. Pel que fa a les tertúlies radiofòniques, el percentatge creix fins al 34%, encara que no assoleix la paritat. La televisió és el canal amb millors resultats, ja que es troba en el 43%. Així i tot, Laura Huerga anima a consultar mitjà per mitjà perquè “seria injust generalitzar”.

Elena Fonts: “Mentre no hi hagi paritat als mitjans de comunicació i tinguem energia, no tenim intenció de plegar”

Davant l’exposició de xifres, sorgeix una pregunta obligada: com s’han pres els mitjans de comunicació la presència del projecte? “Ens agrada ser la mosca pesada al clatell”, riu Elena Fonts. Explica que s’han encaixat prou bé les denúncies públiques i que inclús els han citat, però segueixen sense complir la llei. “Deuen pensar que tenim raó, però ens ignoren. Així que molestem”, conclou.

Tot i la tasca de visibilització i conscienciació de l’equip d’#OnSónLesDones, encara queda un llarg camí per assolir la igualtat dins dels mitjans de comunicació. Un sector que no deixa de ser part de la cara visible de la societat i que condiciona els valors sobre els quals s’assenten les noves generacions. “No tenim intenció de plegar mentre no hi hagi paritat i tinguem energia per funcionar. Aquí seguirem, fent la nostra tasca”, sentència Elena Fonts. Una feina que, desafortunadament, segueix sent més necessària que mai.

Tags:
Yaiza Sánchez González

Estudiant de Periodisme a la UAB

  • 1