LOADING

Type to search

Cultura

‘Mostras del rock’: justícia per les dones del rock’n’roll

Share
Mostras del Rock, un llibre de l'autora Barbi Recanati

‘Mostras del Rock’, un llibre de Barbi Recanati

Mostras del Rock és un llibre de la música i productora de rock argentina Barbi Recanati. Acompanyada d’il·lustracions de l’artista plàstica colombo-equatoriana Paola Power, parla de 49 músiques femenines presents en el rock’n’roll durant el segle XX. 

A través del l’obra, l’autora busca enaltir el paper de totes les músiques que no han estat reconegudes, ni han tingut l’admiració global que es mereixien arran del patriarcat. I és que, sense elles, ens falta la meitat de la història.

Mostras del Rock resulta una compilació de dones silenciades que han sigut innegablement necessàries i importants en la música

Per què el públic reconeix a grups com Led Zeppelin o a solistes com Jimi Hendrix o Elvis Presley? Per què, en canvi, a molta gent se’ns han escapat els noms de Nina Simone, de Cass Elliot o de Debbie Harry?

Recanati ha volgut fer justícia amb elles i els ha donat un espai per apreciar-les i homenatjar-les. Mostras del Rock és una compilació de dones silenciades, però que han sigut innegablement necessàries i valuoses en la música.

L’obra inicia el seu camí en els anys vint amb Mamie Smith, la primera dona afroamericana en gravar un disc de blues. Seguidament, a mesura que avancen les pàgines, passa per meitat de segle amb icones com Wanda Jackson, la primera cantant femenina de rock’n’roll, o amb bandes com The Slits, revolucionàries del punk britànic.

El relat segueix el seu camí fins a finals de segle, on se centra en històries d’altres joves com Kathleen Hanna, que va promoure el seu activisme envers el feminisme a partir de la música i del moviment estatunidenc Riot Grrrl.

El llibre dona l’empenta necessària per voler investigar sobre la trajectòria de totes elles, sobre les seves vivències i sobre el seu art. Ens proporciona un tast sobre què van comportar per la cultura i com van patir el racisme, la misogínia i LGTB-fòbia de l’època, passant, també, per la ridiculització.

“Les estrelles femenines de rock ens han ensenyat a rebel·lar-nos, a ser dones, noies dolentes”

Sense anar més lluny, l’autora ens apropa a les dones més imprescindibles per al món de la música rock en el panorama anglosaxó. Totes elles van ser, i són, essencials en l’evolució musical dels últims cent anys.

Tal com explica en el pròleg Recanati, “les estrelles femenines de rock ens han ensenyat a rebel·lar-nos, a ser dones, noies dolentes, ens han servit de mirall i guia per a trobar la nostra pròpia feminitat”. En definitiva, ens han marcat el camí i influenciat en una indústria que havia estat exclusivament d’homes.

L’obra comparteix un seguit de noms que van trencar barreres en uns anys on no se les atorgava el lloc que es mereixien. Va ser per la impossibilitat que tenien d’ocupar espais amb la mateixa facilitat que els homes, que es van veure obligades a seguir les seves pròpies regles del joc, a ser transgressores i a fer soroll per ser mínimament escoltades. 

La manera d’actuar de totes va despertar a moltes altres i va provocar que la lluita feminista en la música continuï

Durant el relat, l’autora intenta fer justícia amb les estrelles del rock amb un recorregut pel blues, pel gòspel, pel punk i, en general, per l’escena musical del segle passat.

La manera d’actuar de totes va despertar a moltes altres i va causar que la lluita feminista en la música continuï encara avui dia. És per això que, gràcies a estrelles de la talla d’Aretha Franklin o de Siouxsie, en l’actualitat tenim compositores, productores o vocalistes que experimenten en un món que encara perpetua la desigualtat entre gèneres.

Llarga vida al rock’n’roll i a les mostras del rock per obrir el camí a les artistes del present i a les del futur.

Tags:
Laura García Ortiz

Estudiant de Periodisme a la UAB.

  • 1