LOADING

Type to search

Política Societat

Falten dones artistes als currículums educatius

Share
Imatge caricaturitzada de diverses dones artistes. Font: La Roldana

Imatge caricaturitzada de diverses dones artistes. Font: La Roldana

Les dones no són matèria d’estudi a escoles i instituts. Ho exemplifiquen les Proves d’Accés a la Universitat de la convocatòria de juny del 2021: cap dona a l’examen d’Història de la Filosofia i una a l’examen d’Història de l’Art i al de Fonaments de les arts, respectivament. Mentrestant, en cadascuna de les proves s’hi poden comptabilitzar més de deu homes. Es constata, per tant, una enorme desigualtat que fa anys que està instaurada en el sistema educatiu. Les dones als temaris són una assignatura pendent.

Dora Maar, Luisa Roldán o Rosa Bonheur. Són noms d’artistes que, malgrat ser destacades a la seva època, no són matèria d’estudi. La diferència entre homes i dones no es deu al fet que elles no hagin estat importants. Ho expliquen dues historiadores de l’art, Míriam Varela i Montse Amorós, qui, arran de detectar l’anomalia als temaris, van encetar el projecte La Roldana, una plataforma que lluita perquè les dones artistes s’incloguin al currículum educatiu.

Hi ha una enorme desigualtat instaurada en el sistema educatiu. Les dones als temaris són una assignatura pendent

A través d’una iniciativa legislativa popular, el projecte va lliurar al juny més de 100.000 firmes al ministeri d’Educació, a qui reclamaven revisar i incloure més dones als temaris d’Història de l’Art i Fonaments de les arts, dues matèries que s’imparteixen al batxillerat i, per tant, amb continguts susceptibles de sortir a la selectivitat. “És un pas fonamental que s’incloguin les artistes a les proves d’accés a la universitat perquè això vol dir que ho hauran d’estudiar sí o sí els alumnes i els futurs opositors a professors”, explica una de les cofundadores, Míriam Varela.

A banda de les signatures, La Roldana també va entregar uns catàlegs on recollien les dones que, des del seu punt de vista, caldria incloure i que es posen consultar a la web del projecte. A més, si bé és cert que se centren en dues assignatures, Varela explica que la revisió del currículum és extensible a altres matèries i cursos.

Galícia ja ha inclòs algunes artistes a les proves d’Història de l’Art

A Galícia ja s’han inclòs algunes artistes a les proves d’Història de l’Art i està previst que més comunitats autònomes optin per actualitzar els temaris de manera que, de mica en mica, siguin més igualitaris. Ho avancen Varela i Amorós, qui també estan en contacte amb el ministeri d’Educació per tal que la nova llei educativa -la Lomloe- reverteixi les desigualtats pel que fa a presència de dones. Tot i això, a banda del que dictamini l’Estat, cada comunitat autònoma té competències en matèria d’educació per fer-ho. 

Per les dues historiadores d’art l’aparició de dones als temaris és positiva, però també és important la manera com aquestes apareixen. “Parlarem de Camille Claudel arrossegant-se davant d’Auguste Rodin? O direm que ella va ser realment la pionera de l’escultura impressionista?”, exemplifica Varela. En aquest sentit, més enllà de la quantitat de dones que s’incloguin als llibres de text, és important l’enfocament que se li dóna a cada contingut. Així, les dues cofundadores del projecte expliquen que, en l’actualitat, quan apareixen figures femenines sovint ho fan en qualitat d’esposes. “Haurem d’estar atentes ara que s’incorporaran”, valoren.

El que està clar és que les assignatures que s’imparteixen a l’escola estan lluny de la paritat. El ministeri d’Educació té a les seves mans incloure més figures femenines als temaris, impedint així que a la pròxima convocatòria de les PAU els alumnes no hi trobin ni una sola dona als exàmens. Encara queda feina per fer.

Tags:
Maria Asmarat

Periodista. També estudio Ciències Polítiques a la UPF.

  • 1