LOADING

Type to search

Opinió

La sexualització del mugrons femenins a Instagram

Share
mugrons

Cas d’Ana Polvorosa: A l’esquerra, imatge original publicada a la revista S Moda per Javier Biosca. A la dreta, la mateixa imatge censurada que l’actriu va haver de publicar a Instagram.

Siguin més grans o més petits, rodons o ovalats, de color rosa o marró, o fins i tot amb pèl, tant homes com dones tenim mugrons. Això sí, no a tothom se li permet ensenyar-los en públic. Recordo que sent encara una nena, d’un estiu a un altre, vaig decidir que ja no podia anar amb el pit al descobert a la platja. La part superior del biquini em ballava, però m’avergonyia ensenyar els mugrons quan mesos abans ho feia amb naturalitat. En quin moment la societat em va imposar la idea que no podia mostrar lliurement el pit? Algunes de les meves cosines feien topless, però jo sentia que si m’atrevia, desenes d’ulls em mirarien. 

Amb l’evolució de les llibertats sexuals i el canvi de plantejament de la ciutadania, cada vegada més noies perden aquest pudor a mostrar el que elles desitgin, sigui a la platja o a través de les xarxes socials. El problema apareix, però, quan una sèrie d’algoritmes no permeten aquesta publicació. El mateix Instagram, proclama això en el seu llistat de normes comunitàries:

“Som conscients que sigui possible que algunes persones vulguin compartir imatges de nuesa de caràcter artístic o creatiu; tanmateix, per diversos motius, no es permet la seva publicació a Instagram. Aquesta restricció s’aplicarà a fotos, vídeos i determinats continguts digitals que realitzen actes sexuals, genitals i primers plans de natges totalment descobertes. També es pot aplicar a algunes fotos de mugrons femenins; tot i això es permeten fotos de cicatrius posteriors a una mastectomia i de lactància materna. També es pot acceptar la nuesa en fotografies de quadres i escultures.”

Quina diferència aparent hi ha entre el mugró d’un home i el d’una dona? Doncs cap. És per aquest motiu, que han aparegut al llarg dels anys diverses iniciatives d’usuaris que volen acabar amb la sexualització del pit femení. 

#FREETHENIPPLE

Segurament ja n’heu sentit a parlar, però es tracta d’un moviment que busca mostrar la doble moralitat de la censura del bust de la dona. L’activista Lina Esco és considerada una de les principals impulsores. Va publicar un llargmetratge que duia per títol el nom del moviment: Free The Nipple. La pel·lícula va ser originalment gravada el 2012, però no va veure la llum fins a l’any 2014. Aquest fou el motiu que va incitar la cineasta a començar una onada reivindicativa contra la desigualtat de gènere.

Així mateix, el hashtag #FreeTheNipple va ser titllat de pornografia per Instagram, però actualment existeix un compte oficial que publica reivindicacions regularment.  

Pixon Project

mugrons

Una de les imatges de Pixon Project de Manuel Ceballos

Pixon Project va néixer l’agost de 2016 de la mà de Manuel Ceballos, un dissenyador gràfic amb una idea totalment transgressora. Aquest projecte consistia en una galeria d’imatges on tot estava pixelat excepte el mugró de la model. El primer perfil d’Instagram que va crear va tenir certa repercussió arribant als 633 seguidors, però aviat els internautes van denunciar-lo i va haver de tancar. Ceballos no es va donar per vençut i va obrir-ne un altre, que finalment també va ser censurat. En una entrevista que va concedir l’any 2018 a la revista Bazaar, el dissenyador va dir que “els mugrons només eren una part més del cos” i que “el problema restava en les connotacions que se’ls hi ha donat”.

Genderless Nipples

El perfil d’Instagram sota el nom de @genderless_nipples busca plantar cara al sexisme amb una iniciativa que ha trobat el “buit legal” d’aquesta xarxa social. Es tracta d’un compte que recopila primers plans de mugrons, eliminant la possibilitat de desxifrar si són d’home o de dona. Morgan-Lee Wagner, Evelyne Wyss i Marco Russo van fundar aquest projecte tot just després de les eleccions estatunidenques del 2016, clarament marcades pel sexisme. Actualment el perfil acumula un total de 77,9 milers de seguidors, i sembla que continuarà actiu fins que Instagram decideixi modificar la seva normativa.

Aquests només són tres exemples de campanyes que lluiten vers la sexualització del tors femení, però encara cal tot una rentada de cara i de pensament a la indústria de l’audiovisual. Fins a l’any 1936 els homes tenien prohibit als Estats Units  ensenyar els mugrons sota pena de multa. Es tractava només d’una construcció social, exactament igual que la que ens oprimeix a les dones ara. En definitiva, és només qüestió de temps que nosaltres també guanyem una batalla més al sexisme.

Tags:
Ona Falcó Vidal

Estudiant de Periodisme de la UAB.

  • 1