LOADING

Type to search

Societat

Igualtat de gènere com a condició per la supervivència de les empreses

Share
Aula Magna Business School igualtat de gènere

Equip d’Aula Magna Business School a la seva oficina. Font: Personal

Abans de la crisi financera del 2008 la igualtat de gènere a les empreses era insuficient. Avui en dia, encara és una assignatura pendent. Així ho demostra l’estudi elaborat per Eada Business School i la consultora ICSA, que destaca que el percentatge de dones que ocupaven càrrecs directius abans de l’esclat de la crisi del 2008 era del 19,5%, més que l’actual, que se situa en el 18,8%.

Ara bé, la legislació europea, a poc a poc, ha volgut revertir la desigualtat de gènere en el marc laboral per tal d’assolir una economia més pròspera, sostenible i democràtica. Així, l’Estratègia Europea per a la Igualtat de Gènere 2020-2025 pretén aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i recull la inclusió de les dones en tots els àmbits com a una de les claus per a la sostenibilitat econòmica a Europa.

L’Estratègia Europea per a la Igualtat de Gènere 2020-2025 recull la inclusió de les dones en tots els àmbits com a una de les claus per a la sostenibilitat econòmica a Europa

De fet, assolir la plena igualtat de gènere i l’empoderament de les dones forma part integral de cada un dels disset ODS. En línia amb els esmentats ODS de l’ONU i amb la intenció de revertir la situació actual en els càrrecs de responsabilitat de les empreses, fomentar la presència de dones en aquests càrrecs i millorar-ne l’accés, neix Aula Magna Business School (AMBS), una escola de negocis dirigida a dones executives que es volen formar en diferents àrees i temàtiques. Així mateix, la directora d’AMBS reconeix que un dels principals motius per aventurar-se a ser emprenedora va ser el fet que durant la seva carrera laboral gairebé no va tenir referents femenins.

He trobat a faltar treballar en posicions on hagi tingut directores o departaments liderats per dones. Han sigut sempre minoria i m’haguera ajudat comptar amb llocs on hi haguera més dones en els llocs directius”, declara Clara Lapiedra, fundadora d’Aula Magna Business School i ambaixadora per Stanford del programa Women in Data Science Barcelona i Madrid. A més, afegeix que “això ha determinat la meva carrera com a emprenedora fins al punt que he volgut arriscar-me en favor de les dones que se senten amb ganes de tenir oportunitats per a progressar de forma professional”.

AMBS és la primera escola de negocis digital ideada per la dona executiva i on el professorat és 100% femení

Tot i això, AMBS no neix amb la missió d’oferir programes dirigits a l’empoderament de les dones executives, sinó que Lapiedra va identificar un dels sectors de mercat no coberts, la formació de les dones executives, i en va voler donar una resposta a través de la creació de la seva pròpia escola de negocis.

“El fet de crear Aula Magna Business School va suposar per a mi un abans i després en la formació executiva, és a dir, la que reverteix sobre el marc empresarial, no sobre l’empoderament, per al qual ja hi ha molts programes. Hi vaig veure una oportunitat en l’àmbit empresarial”, afirma Clara Lapiedra.

Un dels aspectes més innovadors d’AMBS és que és la primera escola de negocis digital ideada per dones executives i on el professorat és 100% femení. Així, ofereix diferents programes formatius per a dones que són professionalment actives en empreses, la majoria de les quals ocupen càrrecs directius o predirectius.

Els casos que s’estudien estan protagonitzats sobretot per dones i els horaris estan ideats per a dones executives que aposten per conciliar

En aquest sentit, per a cobrir la necessitat de les empreses d’incorporar un enfocament més inclusiu en la seva activitat, és necessària la posada en marxa d’escoles de negocis com AMBS, orientades específicament a la dona emprenedora. Segons Lapiedra “els números no menteixen i les empreses que s’ajusten a la diversitat s’ajusten millor a la resposta de necessitats dels seus clients o clientes, que són diversos i això repercuteix en el seu benefici”.

Avui dia la majoria d’escoles de negocis són eminentment masculines, on gran part del professorat són homes i els casos són protagonitzats per homes. Això ja suposa un biaix de gènere important que no és ni tan sols fidel i representatiu de la realitat. En contraposició, la perspectiva de gènere, que forma part de l’ADN d’Aula Magna, comporta que els casos que s’estudien estan protagonitzats sobretot per dones i on els horaris estan ideats per a dones executives que aposten per conciliar.

Pel que fa al format, que tal com s’ha mencionat és digital, té com a objectiu primordial erradicar la síndrome de la impostora i la conciliació entre vida laboral i personal, de manera que renuncia al fet que les participants hagin d’invertir part del seu temps lliure.

“3 de cada 4 participants han canviat de feina, en empreses en què estaven o en altres, així que podem dir que no és un programa de formació sinó de transformació”

“Puc dir que em sento orgullosa perquè valorant el fet que ara fa 6 mesos de la primera promoció, 3 de cada 4 participants han canviat de feina, en empreses en què estaven o en altres, així que podem dir que no és un programa de formació sinó de transformació”, expressa Clara Lapiedra.

Però Aula Magna no només ha consolidat el seu programa, sinó que ha volgut traspassar fronteres, s’ha internacionalitzat als EUA i Amèrica Llatina. La missió és la mateixa: fomentar i millorar l’accés de les dones als càrrecs de responsabilitat.

Tags:
Júlia Ponsa Sala

Estudiant de Periodisme.

  • 1