LOADING

Type to search

Política Societat

El Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida atén el doble de víctimes de violència masclista durant la pandèmia

Share
SARA

L’Assemblea de Treballadores del SARA. Font: Twitter @AssembleaSara

El nombre de trucades de dones que es trobaven en situació de violència masclista durant el confinament va augmentar un 88%, segons l’informe de l’Institut Català de les Dones. Darrere de les trucades hi havia el Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA), un servei municipal barceloní que ofereix atenció ambulatòria específica per a les víctimes de violència de gènere. El total d’intervencions realitzades pel SARA des del primer estat d’alarma són 8.566, en comparació amb les 3.577 realitzades durant el mateix període de temps un any enrere, segons l’informe Violències masclistes en temps de Covid-19 a la ciutat de Barcelona.  

El SARA actua dins l’àrea de Barcelona per atendre tota mena de violències masclistes. Des de la violència en la parella fins als matrimonis forçats, així com la violència en l’àmbit laboral, entre d’altres. El servei no només s’adreça a les dones que han viscut una situació de violència masclista, també ofereix atenció destinada als infants, adolescents i persones del col·lectiu LGTBI que han viscut contextos semblants. La coordinadora de SARA, Laia Costa, comenta que “no només les dones són víctimes de violència masclista, els seus fills i filles també, i s’han d’atendre”.

El servei que ofereix el SARA va destinat a persones que es troben en situacions de risc molt alt, per això s’hi pot accedir de manera directa o a través de la derivació d’altres serveis de l’Ajuntament de Barcelona. Per tal de dur a terme una atenció, recuperació i acollida personalitzada, l’entitat té un equip de 42 professionals repartides en diferents àrees: Treballadores socials, psicòlogues d’adults i infants, educadores, inspectores laborals i advocades.

“No només les dones són víctimes de violència masclista, els seus fills i filles també, i s’han d’atendre”

A partir d’un primer contacte amb les treballadores socials, les víctimes de violència masclista comencen el procés de recuperació una vegada passat el tràngol. Superar-lo pot ser més o menys ràpid, s’adequa a cada cas. A través de diferents sessions amb les psicòlogues, les usuàries del servei mostren quines són les necessitats que tenen en tot moment i a partir d’aquí són derivades a diferents dispositius.

El SARA també té un servei d’acollida que actua en cas que les víctimes de violència masclista no tinguin on quedar-se. “Tenim una casa d’acollida amb 10 habitacions i amb capacitat per a 27 persones. Proporciona atenció integral i està destinat exclusivament a atendre a les dones i als seus fills i filles”, explica Costa. A més, el SARA també atén per via telefònica. Durant el confinament el servei no es va aturar i segons confirma la coordinadora “hem hagut de doblar la nostra intervenció per telèfon i la seguim mantenint, perquè rebem moltes trucades”. 

Falten recursos davant l’augment de casos i trucades

En el context de pandèmia i amb l’augment de casos per violència masclista, les treballadores del SARA alcen la veu davant les condicions precàries sota les quals treballen. Segons detalla l’Assemblea de Treballadores SARA en el comunicat que es va fer públic el 25 de novembre on reclamen “una millora de les condicions socials i laborals que permetin una atenció de qualitat a la ciutadana”.

Des de l’Assemblea creuen que és essencial que l’Ajuntament augmenti el pressupost destinat a la lluita contra les violències masclistes perquè cal donar respostes acurades a les noves necessitats. També cal que s’internalitzin els serveis municipals externalitzats i que no es privatitzin. A més, també demanen una millora de les infraestructures i els espais d’atenció a la ciutadania i unes condicions de treball basades en les cures i la conciliació, ja que actualment els horaris de feina no permeten optar a un descans ni a dedicar-se a la vida familiar i personal.

Si voleu posar-vos en contacte amb el Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA), podeu trucar al 932 915 910 de dilluns a divendres de 8.00 h a 20.00 h i al 900 703 030 les 24 hores del dia els 365 dies l’any. També podeu enviar un correu electrònic a sara@bcn.cat

Tags:
Mireia Capdevila

Estudiant de Periodisme a la UAB.

  • 1