LOADING

Type to search

Cultura Opinió

Bad Bunny desafia la masculinitat tòxica

Share
Bad Bunny

Bad Bunny vestit de dona al videoclip de la seva cançó “Yo Perreo Sola”.

Amb més de 77 milions de reproduccions a YouTube, el cinquè track del nou disc de Bad Bunny, Yo perreo sola, puja com l’escuma en les llistes dels hits més escoltats a Espanya. La cançó pot agradar més o menys en funció dels gustos personals, però una cosa sí que està ben clara: el cantant porto-riqueny ha fet bullir les xarxes socials en menys de dues setmanes des del llançament del videoclip oficial.

Si un ritme que convida a ballar i una melodia que s’enganxa ja són dos elements que no falten mai, aquesta vegada la cançó destaca per altres motius. Bad Bunny opta per posar-se a la pell d’una dona i vestir-se amb la roba que culturalment se li atribueix al gènere femení. Així mateix, inclou missatges com “Ni una menos” o “Las mujeres mandan” amb lletres de neó. El que no acaba de quedar clar, és si es tracta d’una reivindicació feminista o d’una apropiació del moviment. Potser no tot és blanc o negre i cal analitzar cada una de les peces que generen aquesta controvèrsia.

La veu inicial

Nesi

La cantant Genesis Ríos, també coneguda com a “Nesi”. Font: Instagram @nesipr

Només clicar al play, una veu femenina canta els primers versos. El que sorprèn, però, és que és el Rei del Trap llatí qui mou els llavis. Qui és l’artista rere les càmeres, llavors? Es tracta de Genesis Ríos, una cantant de vint-i-dos anys coneguda com a “Nesi“.

Una de les crítiques més repetides a les xarxes reivindica l’absència del seu nom en els crèdits de la cançó. Originària també de Puerto Rico, Nesi manté un contracte amb Hear the music, l’antiga discogràfica de Bad Bunny. Tot i que no hi ha hagut confirmació de la mateixa empresa, s’ha parlat d’un possible problema legal i d’una clàusula d’exclusivitat. Segons va dir l’artista en una entrevista a El Vocero de Puerto Rico, Bad Bunny només volia la seva veu i “tot va passar a través de terceres persones”. Així doncs, no es tractava d’una col·laboració com a tal, ja que la lletra era íntegra de Benito Martínez. Ella mateixa va penjar a Internet una versió on apareix a l’inici del videoclip, i també un post a Instagram agraint haver estat inclosa.

Amb tot, potser seria més feminista fer un pas al costat en favor de les companyes de la indústria musical i procurar compartir el reggaeton equitativament. Tanmateix, en aquest cas no se li pot retreure a Bad Bunny que no hagi comptat amb el consentiment de Nesi.

El missatge

Bad Bunny

Imatge final del videoclip “Yo perreo sola”

Fa escassos anys la música de Bad Bunny es caracteritzava per ser masclista, així com la majoria de lletres d’aquest gènere urbà. Ara, però, el seu tarannà ha pres un gir inesperat. Al final del videoclip apareix un missatge ferm: “Si no quiere bailar contigo, respeta, ella perrea sola”.

No sabem si es tracta d’una acció oportunista. És impossible afirmar res amb seguretat, però no és la primera vegada que Benito es mostra com un aliat feminista. Durant la presentació del seu nou disc “YHLQMDLG” (Yo hago lo que me da la gana) al show de Jimmy Fallon, va mostrar rebuig per l’assassinat d’Alexa, una dona trans sense sostre, amb una samarreta que deia “Mataron a Alexa. No a un hombre con falda”.

Alexa

Bad Bunny amb una samarreta on es llegeix: “Mataron a Alexa. No a un hombre con falda” al show de Jimmy Fallon.

Bad Bunny no és una icona feminista ni ho serà mai, bàsicament perquè el feminisme és un moviment que ha d’estar encapçalat per dones, ja siguin cis, trans, d’Europa o d’Amèrica del Sud. No cal que sigui un home qui reivindiqui el rebuig cap a la violència de gènere perquè altres homes l’escoltin. Malgrat això, amb versos com Que ningún baboso se le pegue, ajuda a obrir una finestra que havia estat tancada dins d’aquest tipus de música. 

Fins ara el clixé deia que les dones eren objectes destinats a satisfer el plaer masculí dins el reggaeton. El perreo, però, és més aviat un acte d’empoderament. Segons l’estudi  Reggaeton feminista en España: mujeres jóvenes subvierten el machismo a través del perreo, aquesta mena de ball és una elecció de la dona que “la fa sentir-se atractiva i no com una mostra de submissió cap a l’home”.

La posada en escena

I, finalment, el punt més comentat a les xarxes: la determinació de Bad Bunny de posar-se faldilla i un parell de pits falsos. 

Des de la meva perspectiva, el cantant busca allunyar-se dels rols de gènere. Ser dona no depèn de la roba que es porti, ni tan sols és un assumpte biològic. Tot i que ho fa des d’una posició de privilegi, Benito desafia la fràgil i tòxica masculinitat. Pintar-se les ungles o posar-se un vestit no es pot encasellar dins un gènere, és una opció com qualsevol altra. Es tracta d’un procés de desconstrucció. I el seu objectiu és conscienciar de l’enorme pressió que la societat patriarcal ens ha imposat i dels prejudicis que tenim.  

No es pot assumir que Bad Bunny està hipersexualitzant la dona quan vesteix roba estreta o curta i es posa uns pits ben grossos. Aquest tipus de dones també existeixen, així com un ampli ventall de tipologies, formes i edats. Precisament al final del videoclip es mostra aquesta diversitat amb múltiples dones ballant. 

Així mateix, cal destacar el tribut que s’està fent a la cultura drag. De fet, les drag queen fan ús de l’estereotip tradicional femení i l’exageren amb independència de la seva orientació sexual. La periodista i activista trans @DilaurenttiCris, expressa en un fil de Twitter que això és prendre un espai masculí i tornar-lo feminista.

En definitiva, tant la lletra com el vídeo i la inclusió d’un “Ni una menos” marca un abans i un després en la carrera de l’artista i del reggaeton. Ara caldrà esperar que aquestes accions no siguin cosa d’una sola vegada. Que Bad Bunny sigui el primer de molts reggaetoneros que triïn rebutjar el masclisme i seguir les dones en la lluita feminista. Una lluita vigent i molt necessària.

Mentrestant, continuem perrejant com més ens doni la gana.

Tags:
Ona Falcó Vidal

Estudiant de Periodisme de la UAB.

  • 1