LOADING

Type to search

Cultura

Judit Neddermann: “La tardor serà el naixement de tot allò que havia de sortir per primavera”

Share
Judit Neddermann

Judit Neddermann fotografia promocional Universal

Un còctel de cançons amb versos d’amor, desamor, reivindicacions, pèrdues i records combinades amb unes lletres íntimes i càlides,  han contribuït a què Judit Neddermann ocupi un espai dins del panorama musical català. L’artista de Vilassar de Mar va ser la protagonista del tercer berenar feminista a l’instagram d’Onada Feminista, on reflexiona sobre el paper de la dona dins de la indústria musical catalana. També ens ha explicat com ha estat la rebuda del seu senzill Siento que vuela, publicat en ple confinament. 

“Siento que vuela”

“Yo no tengo leyes ni bandera,¡ guía mi camino la canción” és un vers de Siento que vuela, el primer senzill del disc Aire. Judit Neddermann reconeix que la bona rebuda del single l’ha sorprès, sobretot a la plataforma Spotify. Com sempre, l’artista assegura que els missatges d’ànim la reconforten, encara que no oblida que s’ha d’aprendre a conviure amb els comentaris negatius: “És una mica trist com funciona la indústria, sembla que només hi hagi dues opcions, o estàs a favor o en contra d’un contingut”.

Composat conjuntament amb Arnau Figueres, “Siento que vuela” és el primer pas de la cantant de Vilassar de Mar dins de la discogràfica Universal. L’estrena es produeix en una situació d’estat d’emergència, on gran part de la població es troba confinada a les seves llars per culpa de la Covid-19. L’activitat professional de la cantant els mesos de març i abril es centraven en l’assaig de concerts, per la qual cosa la seva activitat musical no s’ha vist del tot afectada. En una situació contrària es troben els músics que havien publicat un disc durant els dos últims mesos -febrer i març-, i ara no poden promocionar el seu projecte. A més a més, moltes artistes han hagut de cancel·lar tots els concerts i funcions programades per aquestes dates, la qual cosa comporta greus conseqüències econòmiques.

El sector cultural en risc 

De forma indiscutible coincidim en el fet que la Covid-19 ha afectat el model actual de societat. Ha variat des de la forma que tenim de relacionar-nos fins a l’estructura del sistema econòmic. Però, sens dubte, un dels sectors més perjudicats està sent el sector cultural. 

L’apagada cultural de l’onze i dotze d’abril pretenia posar en manifest la manca de lleis que protegeixen la supervivència del sector, com la inexistència d’una prestació d’atur. 

Durant aquest temps de confinament, la cultura ha estat una de les principals fonts d’entreteniment. Diverses artistes ens presenten els seus treballs a través de les xarxes socials, i això ens permet gaudir per uns instants de la màgia de l’art. Però, com espectadores, som realment conscients de les greus conseqüències que comporta aquesta pandemia mundial a la indústria cultural?

L’apagada cultural de l’onze i dotze d’abril pretenia posar en manifest la manca de lleis que protegeixen la supervivència del sector, com la inexistència d’una prestació d’atur. La iniciativa també demana que el Govern estableixi mesures que ajudin a garantir el futur de la indústria. Realment, tal com afirma la cantant, aquestes reivindicacions han servit per posar el sector cultural en el focus del debat mediàtic. A més a més, l’apagada cultura ha estat positiva perquè ha ajudat a remoure les consciències de les consumidores. Neddermann considera que la consumidora es planteja què és allò que realment consumeix i quin benefici n’extreu l’artista. Realment una no és conscient de quan posa un “play” a l’Spotify què és allò que li arriba a l’artista”. 

Les activitats culturals van ser les primeres a ser suspeses, i la situació indica que seran les últimes en restablir-se a la normalitat. Molts concerts s’estan ajornant a la tardor. “La tardor serà el naixement de tot allò que havia de sortir per primavera”. Aquesta ha estat la reflexió de la cantant. I potser sí, la caiguda de les fulles ens portarà noves melodies que faran més alegres aquells dies cada vegada més curts. 

Ara per ara, però, les artistes han d’aprendre a conviure amb la incertesa. El que realment ajuda és tenir un pensament col·lectiu i social positiu. A hores d’ara, tal com apunta Neddermann, el que està les nostres mans és cuidar-nos. Emocionalment, aquesta situació ens ajudarà a valorar quin lloc ocupa la cultura dins de cada una. Segurament,  tal com la cantant intueix quan aquesta situació s’acabi “hi haurà unes ganes de fer concerts. La societat els valorarà molt més, des dels artistes fins als espectadors.”

Reflexió de la situació de la dona en el sector musical 

“Si ets dona costa més que et programin en un festival, ser cap de cartell o que t’atorguin un premi. Tinc la sensació que hi ha països on està més equilibrat.”

Avui en dia però, no podem negar que el panorama musical encara està dominat per homes. És veritat que l’èxit d’un projecte depèn de diversos factors, encara que tal com assegura Judit Neddermann “si ets dona costa més que et programin en un festival, ser cap de cartell o que t’atorguin un premi. Tinc la sensació que hi ha països on està més equilibrat.”

La presència de les dones als escenaris continua essent minoritària, un 23% al total dels festivals. Això no obstant, sí que és veritat que les artistes estan tenint un paper més actiu en canviar les coses i “els artistes s’han de sumar en l’art enfocat cap aquesta direcció” apunta Neddermann. 

Si vols conèixer altres dones que hem entrevistat als berenars feministes d’Instagram pots llegir les cròniques dedicades a Lola Vendetta i Txell Feixas. Tots els dimarts a les 19h a l’Instagram live d’Onada Feminista podreu assistir al berenar feminista amb alguna activista del moviment.

Tags:
Maria Capell

Estudiant de periodisme a la UAB. Enamorada de la lectura i de l'Oest de Catalunya

  • 1

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *