LOADING

Type to search

Cultura

La invisibilitat de les dones rellevants als llibres de text

Share

llibres de text

No us ha passat mai que una vegada acabada la primària i l’ESO, de cop algú al Batxillerat us pregunta: Tu, si, tu, la dels cabells arrissats asseguda al costat del Joan: Qui és la dona que veus en pantalla? Explica la seva biografia, les seves obres… el que sàpigues d’ella.

dones rellevants

L’escriptora Virginia Woolf.

De cop es genera un silenci general. Si no ets una persona que es llegeix els llibres com qui beu aigua o has rebut una educació basada en la igualtat entre homes i dones no tens remota idea de qui pot ser Virginia Woolf. I potser us preguntareu, per què passa això? Doncs molt fàcil: no és que aquella noia amb els cabells arrissats no vulgui i no desitgi saber qui és aquesta gran escriptora, la cosa no va per aquí.

En gran part, aquest fet succeeix perquè pel sistema educatiu espanyol, els llibres de text d’Història són protagonitzats per personatges masculins. “La història està escrita per homes”, deu ser el lema principal. Bé, perdoneu que les figures femenines també hi són representades. Això sí, es veu que elles no inventen res, no escriuen res, no opinen res, no descobreixen res, no canten res, no saben fer esport, no saben actuar, tampoc pinten ni dirigeixen… en definitiva no fan res. Es passen els dies, les hores i els anys sent les dones de…, les filles de… o potser fins i tot les nétes de… i poca cosa més.

Les dones rellevants representades als llibres educatius, són molt poques

L’estudi de la Universitat de València “Anàlisi de l’absència de dones als manuals de l’ESO: una genealogia del coneixement ocultada” recull 115 llibres de 19 assignatures diferents que s’imparteixen a tota l’ESO. Aquest estudi data que hi ha 5.527 persones de referència citades en tots els llibres. D’aquestes persones, 690 són dones, el percentatge és de 12,8%. Ara bé, si calculem quantes d’aquestes dones les presenten com dones rellevants i no com a esposa de… o filla de… trobem que el tant per cent disminueix a 7,5% del total. La resta, efectivament, són homes.

D’altra banda, l’Observatori de llibres de text de l’Institut Català Internacional per la Pau també corrobora la poca representació femenina als llibres de text educatius. Aquest estudi conclou que en un 35% dels casos, les dones que apareixen als llibres, s’esmenten a causa de la seva relació amb una figura masculina.

Per tant, es pot obviar amb aquestes dades i les experiències pròpies de cadascú durant la seva etapa educativa obligatòria, que les dones en la majoria dels casos no són presentades per mèrits propis. Les seves representacions tendeixen a ser a causa de les seves relacions sentimentals o familiars amb els homes que les envolten.

Amb aquesta realitat entre mans, des d’Onada Feminista, presentarem cada setmana una dona rellevant en l’àmbit de la història mundial. D’aquesta manera, seran reconegudes com cal, pels seus propis mèrits. De moment, ja podeu gaudir i conèixer la primera entrega: Hatxepsut, la primera dona faraó.

Tags:
Mireia Capdevila

Estudiant de Periodisme a la UAB.

  • 1
Previous Article

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *