LOADING

Type to search

Opinió Vida

El Body Neutrality ens allibera de la pressió estètica

Share
Body Neutrality

Il·lustració representativa del Body Neutrality amb el lema: “Make peace with your body”. Font: Twitter

(Aquesta peça està escrita en femení genèric, no va dedicada exclusivament a les dones)

Quantes vegades hem mirat el nostre reflex i no ens ha agradat el que el mirall ens retornava. Quantes vegades ens hem comparat amb la persona estirada al nostre costat a la platja. Quantes vegades hem volgut creure que estàvem bé amb el nostre cos però la pressió social ens menjava per dins. I, sobretot, quantes vegades hem llegit que ens hem d’agradar a nosaltres mateixes i ens hem vist atrapades en una roda de positivisme esgotador. 

Les estries, el pèl, les marques i cicatrius, les pigues, les arrugues… tota una llista interminable “d’imperfeccions” que ens hem vist forçades a estimar. El moviment del Body Positivity va néixer, segons la revista Time, als anys seixanta als Estats Units. La campanya reivindicava l’apropiació del terme “gras/sa” per part de les persones amb talles més grans, vist com un adjectiu qualificatiu i no pas com un insult. Més endavant, l’any 2007, la reivindicació va modernitzar-se en resposta al body shaming, és a dir, la tendència a avergonyir una altra persona per no ajustar-se als cànons de bellesa tradicionals. Aquesta protesta ja no només englobava l’estigma dels “quilos de més”, sinó que també advocava per estimar tots els tipus de cossos no normatius. 

Body Positivity

Il·lustració representativa del Body Positivity. Font: Shutterstock

Tanmateix, no sempre és fàcil agradar-se sense importar la forma, la mida o el color. El Body Positivity ens insta a abraçar les nostres peculiaritats, tot i estar constantment bombardejades per publicitat sobre com podem millorar el nostre aspecte físic. Segons les dades referides per l’empresa de publicitat Adglow, les campanyes d’anuncis en el sector de la cosmètica van augmentar un 11,85% al 2018 respecte a l’any anterior. Per a les marques de productes de bellesa, les plataformes de vídeo com YouTube i les xarxes socials esdevenen un perfecte aparador amb un elevat nombre de potencials compradors. El Body Positivity vol que totes ens sentim bé en mirar-nos al mirall perquè el nostre aspecte és maco. Però no tothom és capaç d’alçar la veu per cridar-ho. I moltes vegades aquesta frustració deriva en ansietat i d’altres psicopatologies greus. 

“Destruir” la bellesa en comptes de redefinir-la

I què passa quan deixem de definir-nos per l’embolcall i comencem a valorar-nos per altres coses? Les persones som molt més que el que es veu a simple vista, i acceptar-ho i deixar de basar el nostre benestar en el nostre aspecte físic és el primer pas per sentir-se realment a gust. Aquesta és la filosofia del Body Neutrality, un moviment que va sorgir l’any 2015 però que es va popularitzar el 2017 de la mà d’Anne Poirier. La premissa principal d’aquesta entrenadora personal de Vermont era que mai estarem satisfetes al 100% amb nosaltres mateixes. A partir d’aquí, es tractava de treballar per abandonar les expectatives i trobar la felicitat més enllà del cos.

L’any 2018, la presentadora de televisió, model i actriu, Jameela Jamil, va obrir un perfil d’Instagram sota el nom de I Weigh, dedicat a visibilitzar la diversitat i l’acceptació. Jamil, en una entrevista a The Daily Show, va explicar que havia tingut un desordre alimentari i que encara patia un trastorn dismòrfic corporal. A pesar de ser una dona amb una talla normativa, apostava per no enfocar-se en el seu cos i pensar en altres temes, com “el seu compte bancari i els orgasmes”.

Cada vegada més persones s’estan adherint al Body Neutrality i estan defensant la necessitat d’alliberar-se. No necessitem ser guapes per ser respectades. No necessitem l’opinió de ningú i molt menys obligar-nos a estimar cada centímetre del nostre cos. Som éssers humans amb defectes i virtuts, i la nostra estabilitat emocional va molt per sobre d’ajustar-nos als cànons de l’època.

Tags:
Ona Falcó Vidal

Estudiant de Periodisme de la UAB.

  • 1

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *