LOADING

Type to search

Cultura

Disney presenta per primera vegada una protagonista bisexual

Share
Luz Noceda - disney bisexual

Luz Noceda, la protagonista bisexual, balla amb la seva parella Amity. Font: The Owl House, Disney

Per primera vegada a la història, Disney presenta un personatge principal bisexual en una sèrie d’animació infantil. Estrenada el gener de 2020, “The Owl House” és una ficció que narra la història d’una noia de 14 anys que decideix anar a un altre món per esdevenir bruixa. La protagonista en qüestió s’anomena Luz Noceda, i a pesar que al principi s’acosta més aviat al patró heteronormatiu, més tard els guionistes exploren un interès romàntic cap a Amity, un altre personatge femení. A la pantalla petita no s’ha mostrat cap comportament explícit, però durant els episodis emesos entre el 8 i el 15 d’agost neix la màgia entre totes dues mentre ballen. 

Per si l’audiència encara tenia dubtes, l’autora de “The Owl House”, Dana Terrence, va confirmar el que molts ja sospitaven: Luz Noceda és una adolescent bisexual tot i les reticències inicials de Disney. Terrance publicava a Twitter: “Sóc bi! Vull escriure un personatge bisexual, maleïda sigui. Afortunadament, la meva tossuderia va donar els seus fruits i ara estic molt secundada pel lideratge actual de Disney”. 

El tuit va causar força rebombori i, Alex Hirsch, el creador de la sèrie “Gravity Falls” -de la mateixa companyia-, va constatar la disminució de censura amb relació a la temàtica LGTBI respecte anys anteriors.

Altres referents LGTBI a Disney

Al llarg dels anys s’ha especulat molt sobre la possible orientació sexual o identitat de gènere de múltiples personatges de Disney, però les referències explícites sempre han estat més aviat escasses. En el cas de la pel·lícula “Frozen” (2013), per exemple, la campanya #GiveElsaAGirlfriend va exigir als estudis nord-americans que la princesa Elsa fos lesbiana. Finalment, encara que per un temps va semblar que podria fer-se realitat la proposta, Disney va decantar-se pel “no” en la seqüela. 

No va ser fins al 2017 que es va emetre per primer cop una escena on apareixien diverses parelles del mateix gènere fent-se un petó. La sèrie de dibuixos “Star vs. the Forces of Evil” va ser tota una precursora en el món de fantasia de Disney, incloent-hi a més a més el veritable primer personatge obertament bisexual. La diferència entre Jackie Lynn Thomas i Luz Noceda, però, és que el primer no és un protagonista. 

Segons l’informe 2019-2020 de l’Aliança Gai i Lesbiana contra la Difamació (GLAAD), només un 26% del total de personatges regulars en sèries de canal obert, per cable i de plataformes es troben dins l’espectre de la bisexualitat. La manca de representativitat és òbvia, però a poc a poc la comunitat treballa per una normalització del col·lectiu LGTBI en les noves generacions.

El Queer Coding i l’assimilació d’allò queer amb la maldat

Tot i que avui dia celebrem les actuacions de Disney, cal destacar una tendència que ha estat força recurrent des que es van fundar els estudis: el Queer Coding. Segons Culturizando, el Queer Coding és el conjunt de característiques, comportaments i elements que suggereixen a l’espectador que un personatge de ficció pugui semblar queer, encara que la seva orientació sexual sigui ambigua i no plantegi un conflicte en la història. 

Els dolents acostumaven a ser representats com a individus dèbils i manipuladors, però també amb característiques femenines i maquillatge. Contràriament, els protagonistes masculins eren dissenyats com la viva imatge de la masculinitat més tradicional. Un dels exemples més clars el trobem a la pel·lícula “Pocahontas”, on el malvat governador Radcliffe vesteix de rosa, du llacets i és presumit; mentre que l’home protagonista, John Smith, és atractiu, fort i segur de sí mateix. Aquest contrast també es fa palès entre Mufasa i Scar a ‘The Lion King’ i entre l’heroi Hèrcules i el seu enemic Hades.

Inconscientment el target infantil assimilava aquestes idees, i els nens i nenes LGTBI no se sentien amb la comoditat de descobrir-se en un entorn segur

És important remarcar que el problema no és que els antagonistes siguin efeminats. El problema està en el fet que s’estava transmetent que ser home i ser femení està malament, i això perpetuava la misogínia i la LGTBIfòbia entre el públic més jove. Inconscientment el target infantil assimilava aquestes idees, i els nens i nenes LGTBI no se sentien amb la comoditat de descobrir-se en un entorn segur.

En definitiva, Disney ha viscut un procés de transformació lent, però a mesura que la societat ha anat obrint els ulls i alçant la veu, la companyia s’ha vist obligada a oferir una resposta coherent. Luz Noceda és el primer personatge principal bisexual, però ara toca esperar a veure quines són les pròximes produccions audiovisuals i com es deixa de banda el conservadorisme.

Tags:
Ona Falcó Vidal

Estudiant de Periodisme de la UAB.

  • 1

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *